Co wybrać - własny hosting na bloga czy darmowy serwis
Co wybrać – własny hosting na bloga czy darmowy serwis
Lipiec 5, 2018
Czym grozi Twojemu biznesowi brak certyfikatu SSL
Czym grozi Twojemu biznesowi brak certyfikatu SSL
Lipiec 14, 2018
Pokaż wszystkie

Co należy wiedzieć o archiwizowaniu plików w chmurze

Co należy wiedzieć o archiwizowaniu plików w chmurze

Przesłanie plików do chmury jest najmniej pracochłonną formą archiwizowanie danych. W tym celu możemy posłużyć się Dropboxem i w nim umieścić na przykład zdjęcia lub skorzystać z funkcji Dysku Google. Jednak w niektórych sytuacjach, jeśli mamy do czynienia z firmowymi plikami, musimy być szczególnie ostrożni w tej kwestii, gdyż przez nieostrożność, mogą one zostać utracone lub wpaść w niepowołane ręce.

Funkcjonalna archiwizacja

Usługi chmurowe są dobrym rozwiązaniem w przypadku tworzenia kopii zapasowych danych. Jednak zaleca się ich stosowanie w odniesieniu do nieszczególnie poufnych plików.

Jedną z takich usług jest Dropbox, nazywany często sieciowym dyskiem, który umożliwia gromadzenie i przechowywanie danych w Internecie. Jego działanie oparte jest na automatycznym przesyłaniu plików do chmury, a więc wyręcza nas z ręcznego transferu danych do komputera. Po uruchomieniu w przeglądarce strony usługi Dropbox, możemy swobodnie oglądać nasze zdjęcia. Dostępna jest także wersja mobilna tego narzędzia, do pobrania na smartfon czy tablet.

Innym rozwiązaniem jest Google+ oraz aplikacja Facebook. Za ich pomocą możemy za jednym kliknięciem umieścić grafikę na naszym profilu. Zdjęcia nie są publikowane automatyczne, lecz wymagają zalogowania się do usługi i potwierdzenia przez nas publikacji.

Pliki w chmurze

W szczególności największą uwagę należy zwrócić podczas przeprowadzania archiwizacji danych dotyczących firmy bądź prywatnych zdjęć. Korzystając z usług chmurowych trzeba pamiętać, że jesteśmy narażeni na zagrożenia w postaci ataków cyberprzestępców i w wyniku ich działania nasze konto może nawet zostać przejęte. Producenci w obawie o niebezpieczeństwo, starają się udoskonalać narzędzia i tak np. w Dropboxie istnieje możliwość, aby przywrócić usuniętą przez przypadek poprzednią wersję pliku.

Nawet jeśli decydujemy się na przechowywanie danych na lokalnym komputerze musimy mieć na uwadze, że dane mogą zostać utracone w przypadku, gdy zgubimy laptop lub dysk twardy ulegnie uszkodzeniu.

Rekomendowanym rozwiązaniem do przechowywania danych firmowych są usługi Dokumenty Google oraz pakiet chmurowy Office 365 od Microsoftu. Narzędzia opracowano z zamysłem pracy w grupie, dając możliwość 2-etapowego logowania. Funkcja ta sprawia, że nawet gdy hasło dostępu zostanie przejęte, wymaga się podania kodu otrzymanego w telefonie.

Nieograniczony limit

Sporządzanie kopii zapasowej danych dokonujemy, aby uchronić się przed skutkami niewygodnych okoliczności, jak np. uszkodzenie lokalnego dysku. Jeśli mamy do czynienia z archiwami o dużej pamięci, może pojawić się problem dostępnej pamięci dysku.

Dropbox oraz Dysk Google sprawdzi się do przechowywania na przykład zdjęć wykonywanych aparatem czy kamerkami w smartfonach, których szerokość nie przekracza 2048 pikseli. Wtedy narzędzie oferuje nam przesyłanie nieskończonej ilości grafiki. Limit przestrzeni dyskowej jest dla tego typu plików w zupełności wystarczający. Dodatkowo, Google+ automatycznie przeskalowuje grafikę, tak aby limit nie został wyczerpany.