Co należy wiedzieć o archiwizowaniu plików w chmurze
Co należy wiedzieć o archiwizowaniu plików w chmurze
Lipiec 12, 2018
Domena, poczta, hosting - 3 elementy kluczem do sukcesu biznesu w sieci
Domena, poczta, hosting – 3 elementy kluczem do sukcesu biznesu w sieci
Lipiec 18, 2018
Pokaż wszystkie

Czym grozi Twojemu biznesowi brak certyfikatu SSL

Czym grozi Twojemu biznesowi brak certyfikatu SSL

Google, od 2017 roku skłania użytkowników do wprowadzania certyfikatów SSL na witryny internetowe. Celem tego działania jest długotrwała strategia, której założenie to propagowanie stron zabezpieczonych protokołem szyfrującym. Wraz ze wzrostem świadomości wśród internautów oraz koniecznością zwiększania bezpieczeństwa w sieci, zmiana wydaje się być w pełni trafna.

Strategia Google

W 2016 roku, Google opracowało aktualizację nr 56, dotyczącą protokołów SSL. Po opublikowaniu w styczniu następnego roku owych zmian, zaczęto wdrażać proces oznaczania przez przeglądarkę stron, które nie posiadają protokołu SSL jako przypuszczalnie niebezpieczne.

Administratorzy witryn internetowych otrzymali stosowne powiadomienia, jednak nie określono od kiedy proces oznaczania stron wejdzie w życie. Zgodnie z założeniami, proces ma charakter długofalowy więc z pewnością osoby, do których nie dotarła jeszcze informacja o aktualizacji , otrzymają niebawem wiadomość. W celu zwiększenia bezpieczeństwa w sieci, dąży się, aby etapowo certyfikaty SSL objęły możliwie jak najwięcej witryn internetowych.

Obecnie, weryfikację rozpoczęto jednak od stron, na których umieszczone są moduły logowania, a więc sklepy internetowe oraz wszystkie serwisy, oferujące rejestrację kont profilowych, np. fora dyskusyjne czy blogi.

HTTPS i SSL

HTTPS to metoda polegająca na zabezpieczeniu danych podczas ich przesyłania w sieci. Chroni informacje przed dostaniem się w niepowołane ręce oraz sklepy internetowe przed zmianą numeru konta, na które należy dokonać zapłaty za produkty.

Dane, które użytkownik wprowadza na stronie są chronione dodatkowo przez wykorzystywany protokół szyfrujący SSL. Informacje chroni się także przy pomocy Transport Layer Security (TSL). Wykorzystując weryfikację integralności danych, można odkryć zamierzone uszkodzenia bądź przekształcenia strony.

Funkcjonowanie zabezpieczeń pojawia się na kilku poziomach:

  • W trakcie rejestracji lub logowania,
  • Przy wprowadzaniu danych osobowych w formularze online,
  • Podczas komunikacji wewnętrznej na stronie np. z biurem obsługi klienta,
  • Podczas transakcji zakupu.

Jak przeprowadzić proces wdrożenia SSL?

Po zakupie certyfikatu warto rozważyć pomoc specjalistów w dalszej części procesu. Certyfikacja może spowodować zmniejszenie ruchu użytkowników na stronie przez okres 1-2 miesięcy, a czasem może przybierać charakter trwałych zmian, wymagający pozycjonowania witryny od podstaw.

Programiści przeprowadzą właściwe wprowadzenie certyfikatów SSL na stronę, natomiast pozycjonerzy sprawią, że skutki zmian w postaci spadku pozycji strony w rankingu Google będę możliwie jak najmniejsze i opracują plan jej poprawy. Specjaliście dopilnują, aby wprowadzić przekierowania, indeksację nowej zawartości z HTTPS i ograniczyć szkody powstałe na skutek wprowadzenia certyfikatu.

Z czym wiąże się brak SSL?

Jeśli nasza strona nie jest zabezpieczona certyfikatem SSL, może wzbudzać podejrzenia użytkowników. Komunikat o niebezpiecznej witrynie zwykle odstrasza internautów i powoduje, że mają wątpliwości co do podania swoich danych , a tym samym decydują się na wybór stron konkurencji.

Strona pozbawiona SSL może naruszyć opinie o naszej firmie, zaburzyć wiarygodność i spowodować zmniejszenie ruchu użytkowników na stronie i przeprowadzanych na niej konwersjach w postaci logowań, rejestracji, wysyłania formularzy kontaktowych oraz sfinalizowania zakupów.

Google Chrome posiada ponad 50% udziału przeglądarek na rynku więc niezaprzeczalnie lepiej stosować się do stawianych przez nią sugestii. Informacje odnośnie elementów, które oddziałują na pozycjonowanie oraz czynniki które brane są pod uwagę podczas określania algorytmów indeksujących  nie są oficjalnie publikowane. Biorąc jednak pod uwagę obserwacje, można zauważyć, że z upływem czasu, wzrasta znaczenie stron posiadających kod HTTPS.